יום כיפור-טיפים לצום קל

"בעשור לחודש השביעי הזה, יום הכיפורים הוא, מקרא-קודש יהיה לכם, ועיניתם את נפשותיכם" ויקרא פרק כג'
חמישה איסורים נקבעו על-ידי חז"ל ליום הכיפורים. ההימנעות ממזון ומשתייה הוא האיסור שלרוב האנשים הכי קשה ליישם.
בצוהרי היום הרעב מתחיל להציק, הבטן מקרקרת, כאבי הראש הולמים, ואתם סופרים כל שנייה עד לסיום הצום.
ריטואל זה של יום הכיפורים חוזר בכל שנה אבל זה לא חייב להיות כך.
הצום יכול לעבור בקלות, אם תקפידו על כמה טיפים פשוטים.
בזמן הצום חלה ירידה ברמת הסוכר בדם עקב חוסר אספקת מזון לגוף. הסוכר הוא מקור האנרגייה העיקרי של הגוף וחיוני בעיקר לתאי המוח ולמערכת העצבים המרכזית.
במצב של חוסר אספקת אנרגייה זמינה לגוף, הגוף נאלץ להשתמש במאגרי הסוכרים שלו. מאגרים אלה מוגבלים וכשהם מתדלדלים הגוף נאלץ להשתמש במאגרי השומן כמקור לאנרגייה.
המוח מצליח להשתמש בשומן כמקור לאנרגייה אך עלולות להיות לכך תופעות לוואי כגון רגזנות, עצבנות, חולשה, עייפות, סחרחורות וכאבי ראש.
המים מהווים כ- 70% ממשקל גופנו ושינויים במאזן הנוזלים בגוף מקשים על פעילות מערכות הגוף ועלולים להתבטא בכאבי ראש, סחרחורות ותשישות.
אז מה עושים? הנה שלל טיפים, שיעזרו לכם לעבור את הצום בשלום:
1. ביום הצום רבים מאיתנו עסוקים וטרודים, מצב שגורם לחלקנו לדלג על ארוחת הבוקר או לאכול ארוחה לא מזינה.
לארוחת הבוקר יש חשיבות גדולה בכל יום וביום כיפור היא חשובה במיוחד.
הימנעו מאכילת סוכרים פשוטים כגון עוגות או עוגיות, והעדיפו ארוחת בוקר המבוססת על ירקות, דגנים מלאים (כגון לחם מלא או שיבולת שועל),
מעט שומן בריא (כגון אבוקדו, טחינה, גבינה לבנה ועוד) וחלבון (ביצים, גבינות, טונה ועוד).
עד שתגיעו לאותה ארוחה מפסקת, חשוב מאוד להקפיד לאכול כמה ארוחות קטנות, ולא ארוחה אחת גדולה וכבדה.
אכילה של מספר ארוחות קטנות ומזינות תשאיר אתכם שבעים לאורך זמן, לעומת ארוחה אחת כבדה שפשוט תגרום לכם להיות עייפים.
בכל הארוחות שלפני הצום כדאי לאכול פחמימות מורכבות (לחם או אורז מלא) קטניות, ירקות וחלבון
2. ביום הצום מומלץ להעשיר את הארוחות בירקות על מנת להגביר את כמות הסיבים התזונתיים בתפריט. הסיבים מאיטים את ספיגת הפחמימות לדם ומסייעים בשמירה על יציבות רמות הסוכר בדם. העשרת התפריט בסיבים תתבצע גם על-ידי אכילה של פחמימות מורכבות מועשרות בסיבים כגון: אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה ולחם מחיטה מלאה.
3. 48 שעות לפני הצום כדאי למלא את מאגר הנוזלים ולהקפיד על שתייה עד שהשתן בהיר וזאת כדי להגיע לצום עם מאזן נוזלים תקין.
כמובן שביום הצום עצמו יש חשיבות מרובה לשתיה. מה שותים? מים. מרק מלוח או שתייה מתוקה יגרמו לצמא מוגבר ולכן הקפידו לשתות מים.
יום לפני הצום וביום הצום עצמו הפחיתו משמעותית שתיית משקאות כמו תה שחור (ירוק אפשר ואף מומלץ), קפה, שוקו וקולה. מדובר בחומרים משתנים הגורמים ליציאה מוגברת של נוזלים מהגוף.
4. בארוחה המפסקת מומלץ לאכול דגים על פני בשר. הבשר מתעכל לאט ומרקיב מהר במעיים. עובדה היוצרת גירוי במערכת העיכול המתורגם לתחושת רעב. הדגים לעומת זאת מתעכלים מהר ולכן התחושה המתקבלת קלה יותר ותחושת הרעב תקטן.
5. תנאי עומס חום גורמים לאיבוד מהיר של נוזלים ולכן לא רצוי להיחשף לשמש, אלא לשהות במקומות קרירים ככל שמתאפשר. גם פעילות גופנית מגבירה את איבוד הנוזלים במטרה לקרר את הגוף, לכן גם במקרה זה מומלץ להמעיט בפעילות גופנית ביום הצום.
6. הצום מסוכן לאנשים הנוטלים תרופות באופן קבוע ולמצבים רפואיים כמו יתר לחץ דם, סוכרת ועוד ולכן חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל ולבדוק אם הצום אפשרי עבורכם ומועיל.
גם שבירת הצום צריכה להיעשות בתבונה
רצוי להתחיל עם כוס אחת או שתיים של שתייה ממותקת או מים. ניתן לשבור את הצום בכוס תה ממותקת בכפית סוכר או דבש או עם כוס קפה ממותק בכפית סוכר.
השתייה הממותקת עוזרת לנו להחזיר נוזלים ואנרגייה=סוכר לגוף.
כדאי להתחיל לאכול פרוסת לחם עם ממרח כמו גבינה או חמאה וריבה. לאכול לאט עם כוס תה או קפה ולהחזיר לגוף את הכוחות שלו בלי להעמיס על הקיבה.
רק לאחר שעה מומלץ לאכול ארוחה מלאה יותר עם כל רכיבי המזון וכדאי לאכול כמויות קטנות של מזון איכותי, בריא ולא מעובד.
גמר חתימה טובה!
שלכם ❤️ יפעת

הרשמה לניוזלטר

רוצים לקבל ראשונים מתכונים חדשים וכתבות בריאות מעניינות? הירשמו לניוזלטר שלי

אני מסכים/ה לרישום פרטיי במאגר מידע
Holler Box
דילוג לתוכן