אנטי אייג'ינג – מהי המלחמה הכי יעילה ובריאה

מרגישים שאתם מזדקנים?  הגוף כבר לא כמו שהיה?  הכוח, האנרגיה?

מהי המלחמה הכי יעילה והכי בריאה במסגרת האנטי אייג'ינג?

בוטוקס? טיפולי לייזר? קרמים שונים?

פעילות גופנית !!!!

יותר ויותר מחקרים מראים שהכושר הוא המשפיע העיקרי על תחלואת הגוף ועל תמותה מוקדמת.

נכון שמדברים תמיד על ספורט בהקשר של מאזן קלורי שלילי לצורך הורדה במשקל. זה הגיוני שכדאי להוציא יותר קלוריות משמכניסים.

אך לספורט יש היבט אחר והוא חשוב לא פחות ואפילו יותר.  בואו נבין איך ומה עלינו לעשות מרגע זה.

תהליך שנקרא סרקופניה=אובדן מסת שריר, מתחיל אצל כולנו בגיל 30-25  זהו תהליך טבעי של הגוף כחלק מההזדקנות.

בגילאי 50+ תהליך איבוד מסת השריר מתגבר ומדובר על איבוד שנתי של כמעט אחוז, זה המון. תהליך זה גורם לחולשה שרירית שעם הזמן מכבידה על פעולות יום יומיות כמו לעלות במדרגות, ללכת לאורך זמן ואפילו להתיישב או לקום מכיסא…….פעולת שרשרת שגורמת לנפילות ולפציעות ואף לאיבוד העצמאות.

מחקר שפורסם באוגוסט 2018 בכתב העת Journal of Applied Psychology  השווה בין מתאמנים בני 75+ למתאמנים בני 30+ וגילה שללא קשר לעצימות הגופנית של בני ה 75+, כול עוד הם הקפידו על שגרת אימונים במשך כל חייהם הכושר המטבולי שלהם היה דומה לאלה של בני ה 30+,  איך זה קורה?

ראשית בואו נבין מה משמעות המילה עצימות: מידת הקושי. להתאמן בקושי קל משמע מידת עצימות נמוכה.  קושי בינוני משמע עצימות גופנית בינונית וכן הלאה. איך תדעו באיזו רמת עצימות אתם עובדים? ברמה קלה תוכלו לנהל שיחה תוך כדי האימון. ברמה בינונית תוכלו להחליף מילים בודדות בלבד וברמה גבוהה כמעט שלא תוכלו לומר מילה ?

מהו כושר מטבולי? כושר שנועד להכשיר את הגוף לעבוד בעצימות גבוהה, דבר המשפר תפקוד ריאות, כלי דם ועוד.

ככל שנעבוד בעצימות  גבוהה יותר הכושר המטבולי שלנו ישתפר משמע תפקוד מערכות הגוף ישתפר, יתייעל וישתבח.

* בגופנו יש פפטיד (שרשרת קצרה של חומצות אמינו) בשם אפלין  Apelin. תפקיד האפלין הוא לעודד תפקוד, התחדשות והוא נוגד דלקת בשריר.

אפלין נוצר בזמן כיווץ שריר (בתרגילי התנגדות), שמירה על רמתו בגוף שומרת על מסת השריר. (פורסם בכתב העת nature medicine)

* המיטוכונדריה היא "מפעל" ייצור אנרגיה בכל תאי הגוף שלנו. היא אחראית, בין היתר, גם להסדרת חילוף חומרים בגוף.

עם השנים המיטוכונדריה מזדקנת ותפקודה יורד אלא אם כן האדם, גם אם הוא בשנות ה70 שלו, פעיל גופנית בצורה תמידית, אז המיטוכונדריה שלו פעילה, אנרגטית ואפילו שובבה. (פורסם באפריל 2018 בכתב העת Journal of Cachexia, Sarcopenia and Muscle).

* מערכת החיסון אצל אנשים שמתאמנים בקביעות עשירה בתאי T (תימוס) כמו אצל צעירים בריאים.

בלוטת התימוס נמצאת בחלל בית החזה והיא מייצרת את תאי מערכת החיסון הנקראים תאי T.  תאים אלה מסייעים לגוף להילחם בזיהומים ובפולשים שונים.

עד כה ידעו שמגיל 20 ואילך פעילותה יורדת ובגיל זקנה היא כמעט שלא פעילה . מחקרים אחרונים גילו קשר ישיר בין פעילות ספורטיבית בגילים בוגרים לשימור פעילות הבלוטה. (מחקר שביצעו חוקרים מאוניברסיטת בירמינגהאם ומקינג'ס ופורסם ב Aping cell)

* בגוף האדם יש 23 כרומוזומים.  בקצה כל כרומוזום  יש "בסיס פיקודי" של מולקולות בשם טלומר (לכרומוזום שני קצוות ושני טלומרים).

הבסיס הזה מגן על החומר התורשתי שלנו שנמצא בכרומוזום.

בכל פעם שהתאים שלנו מתחלקים לשניים  הטלומרים מתקצרים מעט, הם מתקצרים עוד ועוד עד שהתא לא יכול להתחלק שוב ובסופו של דבר הוא מת.

כמות הפעמים שהתא שלנו יכול להתחלק תלויה באורך הטלומרים שיש לו. (גודל "הבסיס הפיקודי" בקצה הכרומוזום) על אורך הטלומרים אחראים גורמים רבים כמו: תזונה בריאה, זיהום אוויר ועוד גורמים סביבתיים שונים אבל מחקרים מראים שפעילות גופנית מאיטה את קצב התקצרות הטלומרים ואפילו מאריכה אותם מחדש!!!

החדשות המעודדות בהקשר זה הן ששיפור אורך הטלומרים יכול להתבצע גם אם לא התאמנתם עשור ובגיל 50 עברתם לאורח חיים פעלתני. אלו חדשות נפלאות! (פורסם בנובמבר 2018 ב- European heart journal).

אורח חיים פעלתני לא אומר שאתם צריכים להתחיל להתאמן לאתגר הנינג'ה, להתחיל קרוספיט או להירשם למכון כושר, לקבוצת ריצה ועוד…..

המשמעות היא פשוט לזוז, לזוז כמה שיותר ולשבת כמה שפחות.

רובנו קמים בבוקר , מתיישבים ברכב  ונוסעים לעבודה, עולים במעלית, מגיעים למשרד ויושבים עד סוף היום, אז חוזרים שוב הביתה בישיבה ברכב וגוררים את עצמנו בקושי, לישיבה על הספה מול הטלוויזיה אחרי יום עבודה מתיש.  מינימום תזוזה!

תאמצו אורח חיים פעיל.  בצעו חלק מהעבודה במשרד בעמידה. תחנו רחוק כדי שתוכלו לצעוד.

תעלו במדרגות ותסתכלו על המעלית מרחוק , תחזרו הביתה וצאו לנשום אוויר בצעידה אפילו של חצי שעה.

בדקו בעזרת אפליקציה או שעון כמה צעדים אתם עושים ביום.  אתם רוצים לצעוד לפחות 10.000 צעדים ביום!

הבחירות שלכם משפיעות על החיים שלכם.  תבחרו לזוז!

דילוג לתוכן